Anglický jazyk – výstupy
Výstupy školního vzdělávacího programu Základní školy Bernarda Bolzana po absolvování 4. ročníku |
|
Ústní projev | Umí reagovat na jednoduché nacvičené podněty. Rozumí jednoduchým větám se známou slovní zásobou. Reprodukuje písničky, říkanky. Vyjádří jednoduchou větou co umí/neumí, co má/nemá rádo. Umí říci jednoduché věci o sobě. |
Psaní | Doplňuje slova do vět. Poskládá zpřeházená slova podle správného slovosledu do jednoduchých vět. Umí napsat jednoslovnou odpověď. |
Čtení | Rozumí jednoduchým větám se slovní zásobou probíraných témat. S obrazovou podporou (pomocí komiksu) dokáže pochopit příběh. |
Poslech | Rozumí základním příkazům používaných ve škole a ve vybraných situacích. Ukáže na obrázku popisovaný předmět. |
Na konci 3. ročníku dosáhne úrovně „A0“, která není dle společného evropského referenčního rámce stanovena. Požadavky na zkoušku Starters:
Ústní projev – dokáže splnit jednoduché instrukce, odpovědět na jednoduché otázky týkající se jeho osoby a jeho rodiny, dokáže vytvořit jednoduché věty o sobě
Psaní – dokáže napsat jednoslovné odpovědi na jednoduché otázky, dokáže správně psát známá slova
Čtení – rozumí známým slovům a otázkám
Poslech – rozumí jednoduchým otázkám, týkajících se jeho osoby a jeho rodiny, dokáže ukázat správný obrázek podle poslechu, dokáže umístit objekt na správné místo
V druhém pololetí 3. ročníku doporučujeme složení zkoušek z jazyka YLET úrovně Starters.
Výstupy školního vzdělávacího programu Základní školy Bernarda Bolzana po absolvování 6. ročníku |
|
Ústní projev | Umí se jednoduchým způsobem domluvit za předpokladu, že jeho protějšek věty opakuje pomaleji nebo je vyjádří jinými slovy a pomůže formulovat, co se dítě snaží říci. Umí klást jednoduché otázky a na podobné otázky odpovídat, pokud jde o známá témata. Umí jednoduchými frázemi a větami popsat místo, kde žije, lidi, které zná, a věci, které má. Umí představit sebe a ostatní. |
Psaní | Umí psát krátké, jednoduché vzkazy, například posílat pozdravy z dovolené na pohlednicích. Umí vyplnit formulář s osobními údaji (jméno, národnost, adresa…). |
Čtení | Rozumí známým názvům, slovům a velmi jednoduchým větám (v oznámeních, na plakátech nebo v katalozích). |
Poslech | Rozumí známým slovům a jednoduchým větám, které se týkají jeho a jeho rodiny, mluví-li lidé pomalu a zřetelně. Rozumí číslům, údajům o cenách a o čase. |
Na konci 5. ročníku dosáhne úrovně A1společného evropského referenčního rámce, který je definován:
Ústní projev – komunikuje při provádění rutinních úkolů vyžadujících jednoduchou a přímou výměnu informací o známých tématech, umí klást otázky a odpovídat na ně, umí jednoduše konverzovat o běžných situacích ( rodina, místopis, záliby)
Psaní – umí napsat jednoduchý stručný text, umí vyplnit formuláře obsahující osobní údaje, umí napsat jednoduchý osobní dopis, např. poděkování.
Čtení – rozumí známým názvům, slovům a velmi jednoduchým větám, např. v oznámeních, na plakátech, v inzerátech, umí číst jednoduché texty, vyhledá informace v reklamách, prospektech, jídelních lístcích atd., rozumí jednoduše napsaným krátkým dopisům
Poslech – rozumí větám a často používaným slovům v oblasti, k níž má bezprostřední vztah ( rodina, záliby, přátelé), je schopen postihnout hlavní smysl krátkých, jasných a jednoduchých sdělení a oznámení
V druhém pololetí 5. ročníku doporučujeme složení zkoušek z jazyka YLET úrovně Movers.
Výstupy školního vzdělávacího programu Základní školy Bernarda Bolzana po absolvování 8. ročníku |
|
Ústní projev | Umí komunikovat v jednoduchých běžných situacích vyžadujících jednoduchou přímou výměnu informací o známých tématech a činnostech. Zvládne velmi krátkou společenskou konverzaci, i když obvykle nerozumí natolik, aby konverzaci samo udržovalo. Umí použít řadu frází a vět k tomu, aby jednoduchými slovy popsalo svou rodinu a jiné lidi, své a jejich zájmy. |
Psaní | Umí psát krátké a jednoduché poznámky týkající se jeho základních potřeb. Umí napsat velmi jednoduchý osobní dopis. |
Čtení | Umí číst krátké jednoduché texty. Rozumí krátkým a jednoduše psaným osobním dopisům. Umí vyhledat konkrétní očekávané informace v běžně používaných materiálech, např. v inzerátech, prospektech a jídelních lístcích. |
Poslech | Rozumí větám a často používaným slovům z oblastí, které se ho bezprostředně týkají (rodina, nakupování, blízké okolí, škola). Dokáže pochopit smysl krátkých, jasných a jednoduchých sdělení a oznámení. |
Na konci 7. ročníku dosáhne úrovně A2společného evropského referenčního rámce, který je definován:
Ústní projev – umí komunikovat v jednoduchých běžných situacích vyžadujících jednoduchou přímou výměnu informací o známých tématech a činnostech, zvládne velmi krátkou společenskou konverzaci, i když obvykle nerozumí natolik, aby konverzaci sám dokázal udržet
Psaní – umí napsat krátké jednoduché poznámky a zprávy týkající se jeho základních potřeb, umí napsat velmi jednoduchý osobní dopis, představit se jednoduchými větami.
Čtení – umí číst krátké jednoduché texty, vyhledá konkrétní předvídatelné informace v jednoduchých každodenních materiálech (inzeráty, prospekty, jídelní lístky, jízdní řády..), rozumí krátkým jednoduchým osobním dopisům
Poslech – rozumí frázím a nejběžnější slovní zásobě vztahující se k oblastem, které se ho bezprostředně týkají (zákl. informace o jeho osobě, rodině, nakupování,…), dokáže pochopit hlavní smysl krátkých jasných a jednoduchých zpráv, rozpozná téma diskuse, pokud lidé mluví pomalu a zřetelně
V druhém pololetí 7. ročníku doporučujeme složení zkoušek z jazyka YLET úrovně Flyers.
Výstupy školního vzdělávacího programu Základní školy Bernarda Bolzana po absolvování 9. ročníku |
|
Ústní projev | Umí si poradit s většinou situací, které mohou nastat při cestování. Dokáže se bez přípravy zapojit do hovoru o tématech, která jsou mu známá, o něž se zajímá, nebo která souvisejí s každodenním životem. Umí jednoduchým způsobem spojit fráze tak, aby popsalo své zážitky a události, své sny, naděje a cíle. Umí stručně odůvodnit a vysvětlit své názory a plány. Umí vyprávět příběh nebo vylíčit obsah knihy nebo děj filmu. |
Psaní | Umí napsat jednoduchý souvislý text na téma, které dobře zná nebo která ho osobně zajímají. Umí psát osobní dopisy popisující zážitky a dojmy. |
Čtení | Rozumí textům, které obsahují slovní zásobu často užívanou v každodenním životě. Rozumí popisům událostí, pocitů, přání apod. v osobních dopisech. |
Poslech | Rozumí hlavním myšlenkám vysloveným spisovným jazykem o běžných tématech, se kterými se setkává ve škole, ve volném čase atd. Rozumí hlavnímu smyslu většiny rozhlasových a televizních programů, které se zabývají tím, co ho zajímá, pokud jsou vysloveny poměrně pomalu a zřetelně. |
Na konci 9. ročníku dosáhnou žáci úrovně B1společného evropského referenčního rámce, který je definován:
Ústní projev – Umím si poradit s většinou situací, které mohou nastat při cestování v oblasti, kde se tímto jazykem mluví. Dokážu se bez přípravy zapojit do hovoru o tématech, která jsou mi známá, o něž se zajímám nebo která se týkají každodenního života (např. rodiny, koníčků, práce, cestování a aktuálních událostí). Umím jednoduchým způsobem spojovat fráze, abych popsal(a) své zážitky a události, své sny, naděje a cíle. Umím stručně odůvodnit a vysvětlit své názory a plány. Umím vyprávět příběh nebo přiblížit obsah knihy nebo filmu a vylíčit své reakce.
Psaní – Umím napsat jednoduché souvislé texty na témata, která dobře znám nebo která mě osobně zajímají. Umím psát osobní dopisy popisující zážitky a dojmy.
Čtení – Rozumím textům, které obsahují slovní zásobu často užívanou v každodenním životě nebo které se vztahují k mé práci. Rozumím popisům událostí, pocitů a přáním v osobních dopisech.
Poslech – Rozumím hlavním myšlenkám vysloveným spisovným jazykem o běžných tématech, se kterými se setkávám v práci, ve škole, ve volném čase, atd. Rozumím smyslu mnoha rozhlasových a televizních programů týkajících se současných událostí nebo témat souvisejících s oblastmi mého osobního či pracovního zájmu, pokud jsou vysloveny poměrně pomalu a zřetelně.
V druhém pololetí 9. ročníku mohou žáci složit zkoušku z jazyka Cambridge University úrovně PET. Ke složení této zkoušky doporučujeme absolvování přípravného kurzu v časové dotaci 2 hodiny týdně v průběhu 8. a 9. ročníku.