Poradenské centrum

Obsahová náplň výchovného poradenství

Pedagogicko-psychologická činnost:

  • pomoc žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich vyučujícím při práci s nimi
  • diagnostické rozhovory se žáky, popř. s jejich třídními učiteli a rodiči s cílem řešit problémy  žáků spojené s učením, výukou a kázní
  • pomoc žákům v oblasti rodinné a citové zátěže, řešení závislostí (nejen drogových)
  • spolupráce se specializovanými školskými poradenskými zařízeními
  • preventivní činnost, organizování přednášek a besed s různými odborníky

Kariérové poradenství:

  • pomoc žákům při výběru zaměření dalšího studia
  • spolupráce se vzdělávacími společnostmi
  • spolupráce s Úřadem práce v Táboře

 

Poradenské centrum

Mgr. Pavlína Dvořáková

725696562

Mgr. Jitka Macháčková

605216884

 středa 14:40 - 15:30
Reedukace   Mgr. Jitka Macháčková  úterý, pátek 7:30 - 8:00 hod.

 

 ŠKOLNÍ ROK 2019/ 2020 

PREVENTIVNÍ PROGRAM ŠKOLY

„Strategie předcházení šikany a dalším projevům rizikového chování“ 

ZÁKLADNÍ ÚDAJE 

Název a adresa školy, pro kterou platí tento MPP

ZŠ B. Bolzana

Školní náměstí 199 Tábor 39001

Jméno a příjmení ředitele

Mgr. Zdeněk Trska

Telefon na ředitele

381200252

E-mail na ředitele

trska@skolabolzano.cz

 

Jméno a příjmení školního metodika prevence

Mgr. Jitka Macháčková

Telefon

381200253

E-mail

machackova@skolabolzano.cz

 

Jméno a příjmení výchovného poradce

Mgr. Pavlína Dvořáková

Telefon

381200252

E-mail

dvorakova@skolabolzano.cz

 

 

 

 

Počet tříd

Počet žáků/studtů

ZŠ - I stupeň 

5

 130

ZŠ - II. stupeň

   96

Celkem

 9

 226

 

  1. PRÁCE PEDAGOGICKÉHO SBORU A VEDENÍ ŠKOLY
  1. V oblasti přímé práce pedagogů

V rámci výuky jsou a budou i nadále kromě tradičních metod práce využívány další metody, které se osvědčily. Výchova bude probíhat mezipředmětově.

Používané metody práce: 

  • výklad (informace)
  • samostatná práce (slohové práce na určená témata, referáty, informace z tisku)
  • besedy, diskuse
  • metody kritického myšlení, sociální hry, hraní rolí, obhajoba určitého názoru, trénování způsobu odmítání
  • párová, skupinová práce ve třídě

Na prvním stupni je v hodinách člověk a jeho svět hlavně kladen důraz na nebezpečí kouření a používání alkoholických nápojů. Děti jsou informovány o možném zneužívání léků a orientačně o jiných drogách. Dále také na možné nebezpečí při práci na počítači, s internetem.

Na druhém stupni v hodinách chemie a přírodopisu se žáci seznamují s různými druhy návykových látek a jejich škodlivými vlivy na organismus. V hodinách zeměpisu a dějepisu se zeměmi, ve kterých se drogy pěstují a odkud se dovážejí do České republiky a historickým vývojem pěstování drog. V hodinách výchovy ke zdraví a k občanství k osvojení preventivních ochranných kompetencí jsou hlavně využívány sociální hry, ve kterých se učí obhajovat svůj názor, řešit konflikty ve třídě, trénovat způsob odmítání, využívají i formy samostatných projektů za použití dostupné literatury. V hodinách informatiky se seznamují s možným nebezpečím sociálních sítí, s bezpečnou prací na počítači, s internetem. 

Dojde-li k porušení ustanovení školního řádu, týkající ho se držení, distribuce a užívání návykových látek v prostorách školy, bude toto klasifikováno jako hrubý přestupek a budou z toho vyvozeny patřičné sankce.

Budou sledovány i další rizikové projevy v chování - šikana, vandalismus, brutalita, rasismus atd. Při jejich zjištění budou navržena cílená opatření. V případě, kdy selže prevence ve škole, bude přistoupeno k následujícím opatřením: 

  • individuální pohovor se žákem
  • podle zjištěných informací spolupráce s rodinou
  • doručení kontaktu s odborníky
  • v případě nezájmu rodičů uvědomění sociálního odboru, oddělení péče o dítě
  • v případě dealerství oznámení Policii ČR

 Způsob spolupráce s ostatními pedagogy 

Seznámení ředitele a ostatních pedagogických pracovníků s programem:

  • pedagogická rada na začátku školního roku a pedagogické rady v průběhu celého školního roku
  • seznamování pedagogického sboru se semináři, které se konají na různá témata z oblasti prevence společensky nežádoucích jevů
  • zajištění různých materiálů týkající se této oblasti (odborná literatura, časopisy -Prevence, Moderní vyučování, Informatorium, Kritické listy, Kritické lístky, letáčky, audiovizuální pomůcky – Člověk v tísni
  • seznamování ped.sboru s různými akcemi a soutěžemi pro žáky (z oblasti prevence rizikového chování u dětí a mládeže)
  • začlenění prevence rizikového chování dětí a mládeže do ŠVP
  • spolupráce se sdružením - Cheiron T, Auritus,
  • spolupráce s PPP
3. Plán vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence SPJ 

Název a odborné zaměření vzdělávání

Datum konání

Realizátor – organizace, odborník

Počet školených pedagogů

Setkávání školních preventistů

26. 9. 2020

PPP Tábor

1

Rodič a dítě

2019/2020

PhDr. M. Herman

20

Školní systematické konstelace – jak být autoritou

12. 11. 2019

6 hodin

 

Mgr. Čeněk Rosecký

1

Komunikace mezi školou a rodiči

15. 11. 2019

5 hodin

PhDr. D. Čáp, PhD.

2

Komunikace ve škole, aneb jak odolat manipulaci ze strany rodičů a žáků

25. 11. 2019

 6 hodin

PhDr. L. Svobodová

2

                                                                                                 

Počty pedagogických pracovníků

Celkem:

Podílející se aktivně na prevenci

Nepodílející se aktivně na prevenci

Vedení školy:

3

3

 

Učitelé

12

12

 

Vychovatelé

4

4

 

 SPOLUPRÁCE ŠKOLY S RODIČI

  1. Způsoby seznámení rodičů s činností ŠMP , možnostmi spolupráce a s PPŠ

Garantem programu je Mgr. Jitka Macháčková, která odpovídá i za koordinaci preventivních aktivit na škole. V rámci své činnosti připravuje „Preventivní program školy“ a jeho realizaci na škole. O programu jsou informováni všichni učitelé, rodiče (při třídních schůzkách, na webových stránkách školy, na nástěnce pro prevenci společensky nežádoucích jevů), žáci (v hodinách výchov ke zdraví, občanské výchovy, hodin, informatiky), prostřednictvím novin a webových stránek školy i široká veřejnost.

Koordinátor spolupracuje s výchovným poradcem – Poradenské centrum – s třídními učiteli a ostatními pedagogy, dále s PPP a dalšími odborníky, institucemi a organizacemi. 

2. Aktivity pro rodiče 

Název aktivity

Datum konání

Realizátor, přednášející

Jazykové kurzy pro rodiče – NJ, AJ, FJ

2019/20

ZŠ B.Bolzana

Filmový festival – Snow fest

 Listopad 2019

ZŠ B.Bolzana

Expediční kamera

březen 2020

ZŠ BBolzana

 3. Aktivity podporující spolupráci školy s rodiči 

Název aktivity

Datum konání

Vedoucí programu

Dětský den

Květen 2020

ZŠ B.Bolzana

Adventní dopoledne

Prosinec 2019

ZŠ B.Bolzana

Soutěže ŠK – pěvecké,…

V průběhu školního roku 2019/20

ZŠ B.Bolzana

Velikonoční dopoledne

Březen 2019

ZŠ B.Bolzana

Jeden svět dětem

Březen – duben 2020

ZŠ B.Bolzana

Člověk v tísni

Cheiron T

 

III. PROGRAM PREVENTIVNÍCH AKTIVIT PRO ŽÁKY ŠKOLY  

Zaměřujeme se především na utváření dobrých vztahů mezi vrstevníky ve třídních kolektivech i mezi třídami různých ročníků. Klademe též důraz na dobrou komunikaci mezi pedagogy a žáky a na rozvíjení správných postojů a dovedností související s prevencí šikany. Ve škole působí „Dětský parlament“, do kterého jsou zvoleni vždy dva zástupci ze třídy.

 Tématické bloky:

  • „Zdravá výživa - 9. ročník
  • Ovoce do škol“ – 1. stupeň

„Prevence – bezpečí na ulici“ – 1.- 5. třída

  • „ Bezpečně na internetu, na sociálních sítích“- - 9. ročník (interaktivní besedy)
  • „ Jeden svět“ - přehlídky dokumentárních filmů – témata týkající se prevence rizikového chování dětí a mládeže dětí (4. – 9. tř.)- spolupráce s Cheironem T (komunitní centrum pro děti a mládež)
  • Etické dílny – Adéla Strojková
  • Sexuální výchova – Šmrhová
  • „Filmový festival - Snow fest“– (4.- 9. třída)
  • Edison – spolupráce se studenty z různých zemí světa - AIESEC

        Způsob seznámení žáků s činností ŠMP, možnostmi pomoci a PPŠ

  • propojení témat protidrogové problematiky s výchovným poradenstvím
  • spolupráce koordinátora prevence s výchovným poradcem, s vyučujícími výchovy ke zdraví a k občanství i s ostatními učiteli
  • „Poradenské centrum“ – pomoc dětem, učitelům a rodičům při řešení menších i větších problém
  • seznámit žáky a rodiče s volnočasovými aktivitami – nabídka kroužků   
  1. SPOLUPRÁCE S OKOLÍM ŠKOLY

Organizace

Jméno odborníka

Kontakt (adresa, telefon, e-mail)

PPP

Mgr. Váchová

poradna@zvas.cz

Policie ČR

kpt. Mgr. Doubek

taorpcr@mvr.cz

Auritus

 

auritus@iol.cz

Cheiron T, o.p.s.

P. Janková - Kohelová

kohelova@cheiron.cz

PorCeta

Mgr. R. Šimonová

 

 V. EVIDENCE A EFEKTIVITA 

  • práce Poradenského centra – sezení s rodiči, zápis z jednání
  • pravidelně informovat na pedagogických radách o případných problémech žáků, možnosti řešení
  • užší spolupráce mezi všemi pedagogy
  • hledat a nabízen školení na téma prevence
  • dávat informace o preventivních aktivitách žáků preventistovi a výchovnému poradci
VI. ZÁVĚREČNÉ INFORMACE

 

Datum

Podpis ředitele/ředitelky školy

Seznámení ředitele/ředitelky školy s MPP

15. 10. 2019

Mgr. Z. Trska

 

 

Seznámení pedagogického sboru školy s MPP

15. 10. 2019

Mgr. J. Macháčková