Poradenské centrum
Obsahová náplň výchovného poradenství
Pedagogicko-psychologická činnost:
- pomoc žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich vyučujícím při práci s nimi
- diagnostické rozhovory se žáky, popř. s jejich třídními učiteli a rodiči s cílem řešit problémy žáků spojené s učením, výukou a kázní
- pomoc žákům v oblasti rodinné a citové zátěže, řešení závislostí (nejen drogových)
- spolupráce se specializovanými školskými poradenskými zařízeními
- preventivní činnost, organizování přednášek a besed s různými odborníky
Kariérové poradenství:
- pomoc žákům při výběru zaměření dalšího studia
- spolupráce se vzdělávacími společnostmi
- spolupráce s Úřadem práce v Táboře
Poradenské centrum |
Mgr. Pavlína Dvořáková 725696562 Mgr. Jitka Macháčková 605216884 |
středa 14:40 - 15:30 |
Reedukace | Mgr. Jitka Macháčková | úterý, pátek 7:30 - 8:00 hod. |
ŠKOLNÍ ROK 2019/ 2020
PREVENTIVNÍ PROGRAM ŠKOLY
„Strategie předcházení šikany a dalším projevům rizikového chování“
ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Název a adresa školy, pro kterou platí tento MPP |
ZŠ B. Bolzana Školní náměstí 199 Tábor 39001 |
Jméno a příjmení ředitele |
Mgr. Zdeněk Trska |
Telefon na ředitele |
381200252 |
E-mail na ředitele |
trska@skolabolzano.cz |
Jméno a příjmení školního metodika prevence |
Mgr. Jitka Macháčková |
Telefon |
381200253 |
|
machackova@skolabolzano.cz |
Jméno a příjmení výchovného poradce |
Mgr. Pavlína Dvořáková |
Telefon |
381200252 |
|
dvorakova@skolabolzano.cz |
|
Počet tříd |
Počet žáků/studtů |
ZŠ - I stupeň |
5 |
130 |
ZŠ - II. stupeň |
4 |
96 |
Celkem |
9 |
226 |
- PRÁCE PEDAGOGICKÉHO SBORU A VEDENÍ ŠKOLY
- V oblasti přímé práce pedagogů
V rámci výuky jsou a budou i nadále kromě tradičních metod práce využívány další metody, které se osvědčily. Výchova bude probíhat mezipředmětově.
Používané metody práce:
- výklad (informace)
- samostatná práce (slohové práce na určená témata, referáty, informace z tisku)
- besedy, diskuse
- metody kritického myšlení, sociální hry, hraní rolí, obhajoba určitého názoru, trénování způsobu odmítání
- párová, skupinová práce ve třídě
Na prvním stupni je v hodinách člověk a jeho svět hlavně kladen důraz na nebezpečí kouření a používání alkoholických nápojů. Děti jsou informovány o možném zneužívání léků a orientačně o jiných drogách. Dále také na možné nebezpečí při práci na počítači, s internetem.
Na druhém stupni v hodinách chemie a přírodopisu se žáci seznamují s různými druhy návykových látek a jejich škodlivými vlivy na organismus. V hodinách zeměpisu a dějepisu se zeměmi, ve kterých se drogy pěstují a odkud se dovážejí do České republiky a historickým vývojem pěstování drog. V hodinách výchovy ke zdraví a k občanství k osvojení preventivních ochranných kompetencí jsou hlavně využívány sociální hry, ve kterých se učí obhajovat svůj názor, řešit konflikty ve třídě, trénovat způsob odmítání, využívají i formy samostatných projektů za použití dostupné literatury. V hodinách informatiky se seznamují s možným nebezpečím sociálních sítí, s bezpečnou prací na počítači, s internetem.
Dojde-li k porušení ustanovení školního řádu, týkající ho se držení, distribuce a užívání návykových látek v prostorách školy, bude toto klasifikováno jako hrubý přestupek a budou z toho vyvozeny patřičné sankce.
Budou sledovány i další rizikové projevy v chování - šikana, vandalismus, brutalita, rasismus atd. Při jejich zjištění budou navržena cílená opatření. V případě, kdy selže prevence ve škole, bude přistoupeno k následujícím opatřením:
- individuální pohovor se žákem
- podle zjištěných informací spolupráce s rodinou
- doručení kontaktu s odborníky
- v případě nezájmu rodičů uvědomění sociálního odboru, oddělení péče o dítě
- v případě dealerství oznámení Policii ČR
Způsob spolupráce s ostatními pedagogy
Seznámení ředitele a ostatních pedagogických pracovníků s programem:
- pedagogická rada na začátku školního roku a pedagogické rady v průběhu celého školního roku
- seznamování pedagogického sboru se semináři, které se konají na různá témata z oblasti prevence společensky nežádoucích jevů
- zajištění různých materiálů týkající se této oblasti (odborná literatura, časopisy -Prevence, Moderní vyučování, Informatorium, Kritické listy, Kritické lístky, letáčky, audiovizuální pomůcky – Člověk v tísni
- seznamování ped.sboru s různými akcemi a soutěžemi pro žáky (z oblasti prevence rizikového chování u dětí a mládeže)
- začlenění prevence rizikového chování dětí a mládeže do ŠVP
- spolupráce se sdružením - Cheiron T, Auritus,
- spolupráce s PPP
3. Plán vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence SPJ
Název a odborné zaměření vzdělávání |
Datum konání |
Realizátor – organizace, odborník |
Počet školených pedagogů |
Setkávání školních preventistů |
26. 9. 2020 |
PPP Tábor |
1 |
Rodič a dítě |
2019/2020 |
PhDr. M. Herman |
20 |
Školní systematické konstelace – jak být autoritou |
12. 11. 2019 6 hodin
|
Mgr. Čeněk Rosecký |
1 |
Komunikace mezi školou a rodiči |
15. 11. 2019 5 hodin |
PhDr. D. Čáp, PhD. |
2 |
Komunikace ve škole, aneb jak odolat manipulaci ze strany rodičů a žáků |
25. 11. 2019 6 hodin |
PhDr. L. Svobodová |
2 |
Počty pedagogických pracovníků |
Celkem: |
Podílející se aktivně na prevenci |
Nepodílející se aktivně na prevenci |
Vedení školy: |
3 |
3 |
|
Učitelé |
12 |
12 |
|
Vychovatelé |
4 |
4 |
|
SPOLUPRÁCE ŠKOLY S RODIČI
- Způsoby seznámení rodičů s činností ŠMP , možnostmi spolupráce a s PPŠ
Garantem programu je Mgr. Jitka Macháčková, která odpovídá i za koordinaci preventivních aktivit na škole. V rámci své činnosti připravuje „Preventivní program školy“ a jeho realizaci na škole. O programu jsou informováni všichni učitelé, rodiče (při třídních schůzkách, na webových stránkách školy, na nástěnce pro prevenci společensky nežádoucích jevů), žáci (v hodinách výchov ke zdraví, občanské výchovy, hodin, informatiky), prostřednictvím novin a webových stránek školy i široká veřejnost.
Koordinátor spolupracuje s výchovným poradcem – Poradenské centrum – s třídními učiteli a ostatními pedagogy, dále s PPP a dalšími odborníky, institucemi a organizacemi.
2. Aktivity pro rodiče
Název aktivity |
Datum konání |
Realizátor, přednášející |
Jazykové kurzy pro rodiče – NJ, AJ, FJ |
2019/20 |
ZŠ B.Bolzana |
Filmový festival – Snow fest |
Listopad 2019 |
ZŠ B.Bolzana |
Expediční kamera |
březen 2020 |
ZŠ BBolzana |
3. Aktivity podporující spolupráci školy s rodiči
Název aktivity |
Datum konání |
Vedoucí programu |
Dětský den |
Květen 2020 |
ZŠ B.Bolzana |
Adventní dopoledne |
Prosinec 2019 |
ZŠ B.Bolzana |
Soutěže ŠK – pěvecké,… |
V průběhu školního roku 2019/20 |
ZŠ B.Bolzana |
Velikonoční dopoledne |
Březen 2019 |
ZŠ B.Bolzana |
Jeden svět dětem |
Březen – duben 2020 |
ZŠ B.Bolzana Člověk v tísni Cheiron T |
III. PROGRAM PREVENTIVNÍCH AKTIVIT PRO ŽÁKY ŠKOLY
Zaměřujeme se především na utváření dobrých vztahů mezi vrstevníky ve třídních kolektivech i mezi třídami různých ročníků. Klademe též důraz na dobrou komunikaci mezi pedagogy a žáky a na rozvíjení správných postojů a dovedností související s prevencí šikany. Ve škole působí „Dětský parlament“, do kterého jsou zvoleni vždy dva zástupci ze třídy.
- „Zdravá výživa“ - 9. ročník
- „Ovoce do škol“ – 1. stupeň
„Prevence – bezpečí na ulici“ – 1.- 5. třída
- „ Bezpečně na internetu, na sociálních sítích“- - 9. ročník (interaktivní besedy)
- „ Jeden svět“ - přehlídky dokumentárních filmů – témata týkající se prevence rizikového chování dětí a mládeže dětí (4. – 9. tř.)- spolupráce s Cheironem T (komunitní centrum pro děti a mládež)
- Etické dílny – Adéla Strojková
- Sexuální výchova – Šmrhová
- „Filmový festival - Snow fest“– (4.- 9. třída)
- Edison – spolupráce se studenty z různých zemí světa - AIESEC
Způsob seznámení žáků s činností ŠMP, možnostmi pomoci a PPŠ
- propojení témat protidrogové problematiky s výchovným poradenstvím
- spolupráce koordinátora prevence s výchovným poradcem, s vyučujícími výchovy ke zdraví a k občanství i s ostatními učiteli
- „Poradenské centrum“ – pomoc dětem, učitelům a rodičům při řešení menších i větších problém
- seznámit žáky a rodiče s volnočasovými aktivitami – nabídka kroužků
- SPOLUPRÁCE S OKOLÍM ŠKOLY
Organizace |
Jméno odborníka |
Kontakt (adresa, telefon, e-mail) |
PPP |
Mgr. Váchová |
poradna@zvas.cz |
Policie ČR |
kpt. Mgr. Doubek |
taorpcr@mvr.cz |
Auritus |
|
auritus@iol.cz |
Cheiron T, o.p.s. |
P. Janková - Kohelová |
kohelova@cheiron.cz |
PorCeta |
Mgr. R. Šimonová |
|
V. EVIDENCE A EFEKTIVITA
- práce Poradenského centra – sezení s rodiči, zápis z jednání
- pravidelně informovat na pedagogických radách o případných problémech žáků, možnosti řešení
- užší spolupráce mezi všemi pedagogy
- hledat a nabízen školení na téma prevence
- dávat informace o preventivních aktivitách žáků preventistovi a výchovnému poradci
VI. ZÁVĚREČNÉ INFORMACE
|
Datum |
Podpis ředitele/ředitelky školy |
Seznámení ředitele/ředitelky školy s MPP |
15. 10. 2019 |
Mgr. Z. Trska
|
Seznámení pedagogického sboru školy s MPP |
15. 10. 2019 |
Mgr. J. Macháčková |